vinzinis.lv

 vinzinis.lv

 

Jaunā Beaujolais gaidās


Komentārs:

Anna Belasova* - 2010-11-24 19:38
Paldies par rakstu



Katru gadu novembra trešajā ceturtdienā tieši pusnaktī pēc Parīzes laika  pasaule jūk prātā. Sācies jaunais vīna gads. Miljoniem cilvēku steidz iegādāties jauno, šī gada ražas vīnu.

Lai ari jauno vīnu darina visur pasaulē, taču visslavenākais un pasaulē pazīstamākais nāk no Božulē (Beaujolais), kas atrodas pašos Burgundijas dienvidos Francijā. Jau 19. gadsimtā daudzi Božulē reģiona vīndari savu produkciju pārdeva ļoti agri. Šī vīna rūgšana noritēja lielās mucās laikā, kad tās vairākas dienas tika transportētas ar vēršu pajūgiem vai baržām uz Lionu. Mēdz teikt, ka rudeņos Francijā parādās vēl viena -  Božulē vīna upe. Visas lietas, kas skar vīnu, Francijā tiek stingri regulētas, tāpēc arī pēc II pasaules kara, 1951. gada 8. septembrī, tika izdots likums, kas jaunā vīna tirgošanu no vīndaru pagrabiem atļāva sākot ar 15 decembri. Taču vīndari negribēja tik ilgi gaidīt un panāca to, ka šī gada 9. novembrī vīnu, kas ir ražots lai to varētu dzert jaunu drīkst pārdot ātrāk. Šo datumu arī var uzskatīt par oficiālo Beaujolais Noveau dzimšanas dienu.

Vēlākai izdotais, 1967 gada likums, noteica, ka sākot ar attiecīgā ražas gada 15. novembri vīndari drīkst pārdot vīnu brīvai tirdzniecībai, savukārt 1972 gadā tika pasludināts, ka vairumtirgotāji šo vīnu drīkst saņemt sākot ar 7. novembri. Tādējādi likums visus tirgotājus nostādīja vienādā stāvoklī neatkarīgi no to ģeogrāfiskās atrašanās vietas. Un visbeidzot ar 1985 gada rīkojumu tika noteikts, ka jaunā vīna tirdzniecība uzsākama sākot ar novembra 3. ceturtdienu.  Francijas vīna likumdošana ari stingri nosaka datumus, kad vīns drīkst nonākt gan vairumtirdzniecības bāzēs, gan dažādos citos pārkraušanas punktos.

 Jaunā vīna svētki nav tikai Francijas Božulē prioritāte. Tam ir ļoti senas saknes. No seno grieķu un romiešu viedokļa mēs vispār nemaz nedzeram vīnu. Viņu izpratnē vīns  ir dzēriens, kas radies norūgstot vīnogu sulai un, kas ir dzerams jau dažas nedēļas pēc sulas izspiešanas. Vīns kas vairākus mēnešus vai gadus izturēts mūsu sadzīvē ir parādījies tikai XVII gadsimtā, kad tika atrasts paņēmiens, kā uzglabāt vīnu lai tas pēc pāris mēnešiem nesabojātos.

 Itālijā jauno vīnu, kas saucas Vino Novello, sāk tirgot jau novembra otrajā sestdienā, nedēļu agrāk nekā Francijā, kas saistīts ar siltāku klimatu un ātrāku vīnogu nogatavošanos. Šajā dienā daudzās Itālijas pilsētās notiek svinības, kurās netiek aizmirsts arī par nacionālo virtuvi. Spānijā šo vīnu sauc par Vino Primero (pirmais vīns), savukārt čehi jauno vīnu sauc vienkārši par Burčak. Šajā alus zemē vietējie vīna svētki jau ir beigušies. Tie sākas septembra vidū turpinās aptuveni mēnesi. Savukārt Austrālijā jaunā vīna svētkus atzīmē februārī, jo tad kad pie mums ir ziema, tur ir vasara.

 Savas jaunā vīna tradīcijas ir katrā zemē, taču tādu pasaules slavu kā franču Beaujolais Noveau nav ieguvis neviens. Tādās valstīs, kā Japāna un ASV cilvēki jūk prātā un burtiski triecientempā pirmajā dienā iztīra veikalu plauktus no šī vīna. Un ja vēl ņem vērā, ka  Japānā Beaujolais Noveau maksā aptuveni 21 USD, tad tiešam var rodas šaubas par šo cilvēku saprātu! Cenas un kvalitātes ziņā tas nekādā gadījumā nav labs pirkums. Beaujolais Noveau pēc savas garšas nedaudz atgādina skābu un norūgušu vīnogu sulu un tam ir maz kopīga ar normālu vīnu. Tas sagādās maz baudas, bet ja tomēr ir izdevies iedzert pavairāk, tad nākamajā dienā galvassāpes garantētas. Tomēr cilvēki to pērk.

 Jaunā vīna ražošana Božolē zināmā mērā bija izeja situācijas, kad šī reģiona vīndarus arvien vairāk sāka izkonkurēt vīna ražotāji no citiem Burgundijas un Ronas upes ielejas reģioniem. Tā tika izgudrots mārketinga paņēmiens - katru gadu sākt tirgot vīnu vienā dienā, kas pateicoties vīnu ražošanas lobijiem tika nostiprināts ari likumdošanā. Ja 1956 gadā Beaujolais Noveau veidoja tikai 6 % no kopējā Božulē saražotā vīna apjoma, tad šobrīd tas pārsniedz jau 70 %. Tā kā šo vīnu jāizdzer īsā laikā, kamēr tas vēl ir jauns, īsā laika sprīdī reklāmā tiek iztērēti milzu līdzekļi. Šādas marketinga kampaņas rezultātus nevar nepamanīt. Taču jebkurā gadījumā, galvenais ir nevis pats Beaujolais Noveau, bet gan tā gaidīšanas process. Ne velti pasaulē lielākais šī vīna noiets noiets ir klubos un restorānos, kur jau pirmajā tirdzniecības dienā tiek izdzerts aptuveni 20 % no saražotā daudzuma!

 Latvijā jaunā vīna gaidīšanas tradīcijas tā pa īstam nav iedzīvojušās. Kaut ko šajā lauciņā mēģina darīt Francijas vēstniecība organizējot pasākumu, kurā piedalās vietējās prominences. Savukārt vienkāršam patērētājam domāto pasākumu praktiski nemaz nav. Lielākais smagums Beaujolais Noveau popularizēšanā gulstās uz tirgotāju pleciem. Daudzos lielveikalos ir redzami speciāli stendi, kuros atrodas šis jaunais vīns, notiek degustācijas. Neraugoties uz šiem pasākumiem pēc vairāku tirgotāju teiktā Beaujolais Noveau Latvijā pērk salīdzinoši slikti. Acīmredzot bez cita veida mārketinga aktivitātēm šo tradīciju iedzīvināt pie mums ir samērā sarežģīti.

Komentāri (1)  |  2010-11-18 00:16    
Anna Belasova* - 2010-11-24 19:38
Paldies par rakstu


- Pievienot komentāru:

Vārds:

Komentārs:

Drošības kods:

Atpakaļ